przeczytaj o naszych trasach
zdj. arch. MIEJSC ŚWIĘTYCH
Dla człowieka wierzącego pobyt w Ziemi Świętej jest zawsze głębokim doświadczeniem duchowym i okazją do ożywienia wiary. Ale spędzenie w ziemskiej ojczyźnie Chrystusa Wielkiego Tygodnia i uczestnictwo w celebracjach Triduum Paschalnego ma w sobie coś wręcz mistycznego.
zdj. ks. Stanisław Wójtowicz
Zaczyna się już w Niedzielę Palmową. W tym dniu z kościoła Betfage na Górze Oliwnej wyrusza popołudniowa procesja upamiętniająca tryumfalny wjazd Jezusa do Jerozolimy. Wielotysięczny tłum pielgrzymów z całego świata zmierza na Stare Miasto, machając liśćmi palmowymi i wykrzykując „Hosanna!”. Oficjalnie nabożeństwo kończy się na dziedzińcu klasztoru ojców białych przy kościele św. Anny błogosławieństwem udzielanym przez łacińskiego patriarchę Jerozolimy, lecz pokazy i przemarsze grup szkolnych i skautowskich trwają w tym dniu do późnego wieczora.
W Wielki Poniedziałek rano, w kaplicy przy V stacji Drogi Krzyżowej – blisko kamienia, na którym według tradycji miał oprzeć się Jezus, gdy szedł tędy dźwigając krzyż – sprawowane są dodatkowe Msze święte. W Wielki Wtorek we franciszkańskiej Kaplicy Biczowania (na terenie dawnej Twierdzy Antonia, gdzie Piłat wydał wyrok skazujący na Jezusa) podczas porannej Mszy świętej śpiewa się opis Męki Pańskiej.
zdj. ks. Stanisław Wójtowicz
zdj. ks. Paweł Ostrowski
Charakterystycznym elementem celebracji jerozolimskich w Wielki Czwartek jest procesja, która o godzinie 15.10 wyrusza spod franciszkańskiego kościoła Najświętszego Zbawiciela i udaje się do Wieczernika, ormiańskiej katedry św. Jakuba oraz domu św. Marka należącego do wspólnoty syriackiej. Obecnie gospodarzami Wieczernika są władze Izraela. Mimo swobodnego dostępu do tego miejsca żadnemu z Kościołów chrześcijańskich nie wolno tu sprawować publicznych nabożeństw, poza sytuacjami wyjątkowymi takimi jak: wizyty papieskie, zakończenie Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, Wielki Czwartek czy Zesłanie Ducha Świętego. Ostatnim akcentem uroczystości wielkoczwartkowych jest wieczorna „godzina święta” w Ogrodzie Oliwnym.
zdj. arch. MIEJSC ŚWIĘTYCH
Odczytywane są wówczas w różnych językach fragmenty Ewangelii mówiące o modlitwie Jezusa w Ogrójcu. Skałę, na którą padały krople Jego krwawego potu posypuje się płatkami czerwonych róż. O godzinie 22.00 wierni z pochodniami i lampionami udają się na miejsce, gdzie kiedyś stał pałac arcykapłana Kajfasza, a dzisiaj znajduje się kościół św. Piotra In Gallicantu. Tutaj do północy rozważa się w ciszy pojmanie Jezusa, zdradę św. Piotra, nocne przesłuchanie Jezusa przed Sanhedrynem i przetrzymywanie Go do piątkowego poranka w podziemnej cysternie.
zdj. arch. MIEJSC ŚWIĘTYCH
W Wielki Piątek po porannej liturgii, w Bazylice Grobu i Zmartwychwstania wystawione zostają do adoracji relikwie Krzyża Świętego. O godzinie 11.30 na ulicach Starej Jerozolimy odbywa się nabożeństwo Drogi Krzyżowej, któremu przewodniczy franciszkański Kustosz Ziemi Świętej. Wieczorem na Kalwarii i przy Grobie Pańskim ma miejsce inscenizacja pogrzebu Jezusa. Figura Jezusa jest odczepiana od krzyża, zdejmuje się jej koronę cierniową i wyciąga gwoździe. Po owinięciu w płótna i namaszczeniu olejkami czterech kapłanów przenosi figurę i składa ją w grobie. Nabożeństwo to odprawiane jest tylko w Kościele jerozolimskim i nawiązuje do europejskich przedstawień pasyjnych. Właściwą liturgię paschalną w Bazylice Grobu i Zmartwychwstania, ze względu na obowiązujące status quo, odprawia się w sobotę rano. Jej przebieg nie różni się wiele od tej, jaką znamy z naszych kościołów. Tylko Paschał symbolizujący zmartwychwstałego Chrystusa zapalony zostaje nie od ogniska, lecz od lampki oliwnej, która w Kaplicy Grobu Pańskiego płonie nieustannie w dzień i w nocy. Wielu uczestników ceremonii wraca wtedy do domów z małymi lampkami, w których pali się nowe światło – symbol Zmartwychwstałego. Wielkosobotnia tradycja święcenia pokarmów nie jest tu znana. Kultywują ją jednak polskie siostry elżbietanki w czterech prowadzonych przez siebie w Ziemi Świętej domach.
zdj. arch. MIEJSC ŚWIĘTYCH
W Niedzielę Wielkiej Nocy w Bazylice Grobu i Zmartwychwstania łaciński patriarcha Jerozolimy przewodniczy Mszy świętej i procesji rezurekcyjnej. Diakoni odśpiewują cztery fragmenty Ewangelii mówiące o Zmartwychwstaniu – w ten sposób obwieszczają tę radosną nowinę na cztery strony świata. Uroczysty charakter celebracji podkreśla także wykonywany na zakończenie hymn Te Deum. W tym dniu, w domach chrześcijańskich na stołach pojawia się przede wszystkim baranina oraz dużo słodkich ciastek z sezamem i syropem miodowym.
Sławomir Rajzer